אסטרולוגיה סינית וארבעת עמודי גורל- היסטוריה ותיאוריה- חלק 1
שורשי האסטרולוגיה הסינית נטועים עמוק בתקופת שושלת האן, עת הייתה סין מנותקת מן העולם המערבי ונעולה בתוך עולמה. האסטרולוגיה אינה נדבך שולי במערכת הסינית, אלא חלק משמעותי ואורגני מצורת החשיבה המסורתית, משום שהיא מבקשת לשקף את מכלול האפשרויות להבנת טבע האדם והסביבה – כחלק ממחזורי הזמן והמרחב הקוסמי.
הקשר בין שמיים לארץ, ובינם לבין האדם, עובר כחוט השני לאורך ההיסטוריה של התרבות הסינית. כבר בעת העתיקה, התעורר בציביליזציה האנושית צורך להבין את מקומו של האדם בתוך מערכת גדולה יותר – להרגיש שייך, לקיים חיבור עם הכוחות הפועלים מעליו ומתחתיו. ההבנה כי האדם הוא מיקרוקוסמוס של היקום הובילה להתפתחות של גישות המתבוננות במערכות שמיימיות מתוך מטרה לגזור מהן תובנות לחיים הארציים.
עם זאת, לאורך הדורות נצבעה האסטרולוגיה הסינית בגוון של אמונה טפלה. אפילו חוקרים ועוסקים במחשבת סין נוטים להתרחק ממנה ולהתמקד בתחומים הנתפסים כ”מוכחים” או “רציונליים”. גם בקרב הסינים עצמם קיימת מגמה של התרחקות מן המסורות הקדומות, כחלק מהשאיפה להתמערבות ולהשתחררות מדימויים “פגאניים”.
הקשר בין שמיים לארץ הופיע כבר ב־1600 לפנה”ס בתפיסות דתיות שבהן אלים שלטו על הרקיע והאדמה, ומתחתם האבות הקדמונים. בני האדם קיימו עבורם פולחנים, מתוך אמונה שהחיים נמשכים ואינם נפסקים. בתקופת שושלת ג’ו נוסחה תפיסת “מנדט השמיים”: שליט יכול למשול כל עוד יש לו גיבוי שמיימי. אסונות טבע, ליקויי חמה או בצורת – נחשבו סימנים לכעס השמיים ולשלילת הלגיטימציה לשלטונו.
בשלב זה החלו להתפתח טקסים ומנחות לריצוי האלים, אך עם הזמן הופיעה תנועת נגד מוסרית ורוחנית – הקונפוציאניזם. בתקופת “המדינות הלוחמות”, על רקע אלימות ושחיתות, ביקשה תורת קונפוציוס לייסד מחדש מוסר, סדר ותרבות. היא פעלה על בסיס כתבים קדומים כמו ספר התמורות (Yi Jing), ספרי שירים, טקסים ותעודות ההיסטוריה, וראתה בקיום היומיומי הדהוד של כוחות שמיימיים. במובן זה, האירועים הארציים שיקפו את מצב הסדר הקוסמי, ודרכם ניתן היה לחזות את העתיד.
בסביבות 300 לפנה”ס החלה להתבסס אסכולת היין והיאנג, שפיתחה את ההנחה שלכל תופעה יש סיבה טבעית. כלומר, יש להלום את פעולות האדם עם חוקי הטבע והקוסמוס. בתקופה זו הופיעה גם שיטת חמשת האלמנטים, ועם עליית שושלת האן (200 לפנה”ס) – רעיונות אלה השתכללו והפכו לבסיס תפיסתי ויישומי במערכות החיים הסיניות.
המחשבה הדומיננטית של שושלת האן ראתה בכל תופעה ביטוי של זרימת צ’י, הפועלת לפי תנועת היין והיאנג וחמשת היסודות. קוסמולוגיה זו הביאה להתפתחות לוחות שנה מתקדמים, היררכיות שמיימיות ומערכות יחסים בין שמיים, אדם וארץ.
מתוך התפיסה הזו – נולדה האסטרולוגיה הסינית, הכוללת את 12 החיות המוכרות, ובשלב מאוחר יותר גם את שיטת ארבעת עמודי הגורל (Ba Zi) – שיטה אשר מבקשת לזקק את מכלול השפעות הזמן לרגע לידתו של האדם, ולקרוא דרכן את מבנה חייו, טבעו, ואתגרים פוטנציאליים במסעו.
האסטרונומיה חשפה בהדרגה את מבנה מערכת השמש ואת מקומו של כדור הארץ כתולדה של תנועה קוסמית: לא כמרכז היקום, אלא ככוכב אחד מבין רבים, החג במסלולו סביב השמש. תנועות אלה מתקיימות במחזוריות קבועה, שמתואמת עם עונות השנה ועם נקודות עוגן טבעיות – כגון ימי ההיפוך והשוויון – ומייצרות מסגרת שעל פיה נתפסת גם הדינמיקה של הזמן האסטרולוגי. החשיבה הסינית מבוססת על ההבנה שמה שמניע את היקום הוא שילוב של ניגודים משלימים – יין ויאנג. זוהי אחדות דואלית, שבה כל תנועה ביקום נובעת ממתח בין קוטביות ולא מביטולו של צד אחד. השלמות היא תוצאה של זרימה מאוזנת ביניהם, לא של מאבק.
במערכת ארבעת עמודי הגורל, הפולאריות של יין ויאנג באה לידי ביטוי בצורה מדויקת דרך האלמנט הראשי המופיע בגזע היום – נקודת המוצא להבנת ה”אני”, האישיות, ואופן ההשתייכות למערך הקוסמי. מעבר להשתייכות לאחד מחמשת האלמנטים, חשוב להבין את ההבחנה בין יין ליאנג בתוך אותו אלמנט, שכן הפער ביניהם מכתיב הבדל מהותי בתפיסת העולם, בדפוסי פעולה ובאופי החיפוש של האדם.
למשל:
• אש יאנג תתאפיין בהתרחבות, דינמיקה רגשית מוחצנת, תשוקה להשפיע ולחבר – דרך מפגשים, תקשורת וקרינה אישית.
• מים יאנג יבקשו את אותה עוצמה דרך עומק חקירה, ידע, השכלה ואחיזה בעולם של רעיונות ופרשנות.
• מנגד, אש יין תיטה להיות מכונסת יותר, רגישה ואינטואיטיבית, פועלת מתוך קשר רגשי פנימי.
• מים יין יפעלו מתוך תגובתיות עמוקה, צורך בביטחון ובגדר ברורה שתאפשר נוכחות שקטה ומתבוננת.
במילים אחרות, הפולאריות (Yin/Yang) אינה רק כוח פילוסופי, אלא מרכיב קליני ומבני של האישיות, שמסייע להבין כיצד אדם יבחר להגיב, ליזום, לבטא את עצמו, ומה יפעיל אותו מתוך עולם החוויה הפנימית שלו.
האיזון בין שמיים לארץ – גזעים וענפים
הנקודה השנייה בחשיבותה היא יחסי הכוחות בין הגזעים השמיימיים לענפים הארציים, ובפרט – היחס בין יין ליאנג במבנה כולו. ארבעת עמודי הגורל משקפים את הדיאלוג המתמיד בין שמיים לארץ:
• הגזעים – מייצגים את הפוטנציאל השמיימי
• הענפים – את הפוטנציאל הארצי
• השילוב ביניהם – את המרחב שבו מתקיים האדם
היחסיות ביניהם, בשילוב עם הפולאריות של כל עמוד, יוצרת את ייחודו של כל אדם. אין שתי מפות זהות באמת – מפני שהפיזור, הדינמיקה וההשתקפות של יין ויאנג, שמיים וארץ, משתנים לחלוטין ממפה למפה.
הענפים הארציים, דרכם מופיעות גם 12 החיות הסיניות, מייצגים את הביטוי הארצי של ארבעת העמודים – שנה, חודש, יום ושעה – ומהווים את שכבת התנועה הקרובה יותר אל הגוף, הזמן והמקום.
🔗 [אפשר לקרוא בהרחבה על עשרת הגזעים השמיימיים כאן]
🔗 [על 12 הענפים הארציים ו-12 החיות – כאן]
זרימת הצ’י, מחזורי זמן והיסודות הקוסמיים
שיטת ארבעת עמודי הגורל היא אחד הביטויים המורכבים והמדויקים ביותר של האסטרולוגיה הסינית. היא מתבססת על חישוב תנועת הצ’י בזמן: שנה, חודש, יום ושעת הלידה – תוך פרשנות על בסיס הגזעים השמיימיים והענפים הארציים, יין ויאנג, חמשת האלמנטים ו-12 החיות הסיניות. כל אלה כפופים לשינויי הזמן ולהיגיון המחזורי של היקום.
בעבר נדרש חישוב ידני מורכב של כל עמודה – כיום קיימות תוכנות חישוב זמינות המאפשרות בניית מפה מלאה (אפשר למצוא דוגמה לכך – כאן).
הדיון המורכב ביותר נוגע למוטיב הזמן. השיטה מבוססת על לוח סולארי (שמשי), ולא על לוח ירחי, בשל ההתאמה המדויקת יותר למחזורי הגזעים והענפים. השנה הסינית מתחילה סביב ה־4 בפברואר, עם החודש הראשון B3 – נמר, המסמן את תחילת האביב. כל חודש סיני נפתח סביב ה־5 עד ה־7 לחודש.
מחזוריות הגזעים והענפים – מבנה של זמן קוסמי
הגזעים והענפים נעים במחזוריות סדורה:
• הצירוף הראשון הוא S1–B1:
• S1 – JIA (עץ יאנג) מייצג אלמנט טהור, ויוצר צ’י אדמה.
• B1 – ZI (עכברוש) מייצג ענף מים יאנג, עם גזע חבוי של מים יין.
זהו הצירוף הפותח את הספירה, וממנו ממשיכים ל־S2–B2, S3–B3 וכן הלאה.
נדרשים 60 צירופים שונים לחזרה אל נקודת ההתחלה, ולכן מחזור של 60 שנה מהווה את בסיס הזמן האסטרולוגי. זהו מחזור העומד גם בבסיס מחזורי מזל ואנרגיה:
• 6 מחזורים בני 10 שנים
• 3 מחזורים בני 20 שנה (נמצאים גם בשימוש בשיטת הכוכבים המעופפים Xuan Kong)
• מחזור גדול של 180 שנה – שלוש פעמים 60 שנה
המחזור הקוסמי של 180 שנה – יופיטר וסטורן
כל מחזור בן 180 שנה מתייחס גם למבנה קוסמי רחב יותר – זמן שבו מערכת השמש מסתדרת בקו ישר. תצפיות ראשונות לכך הופיעו כבר בשנת 2500 לפנה”ס.
• יופיטר מקיף את השמש ב־11.86 שנים
• סטורן – ב־29.46 שנים
• הפער ביניהם הוא כ־18.13 מעלות בשנה
• כאשר מחשבים את נקודת ההתכנסות של שניהם, מתקבל מחזור של כ־19.85 שנים – נקודת יישור מחדש
• 9 יישורים = מחזור של כ־179 שנים = אפקט יופיטר
מערכת 12 החיות הסיניות נבנתה על בסיס מסלול יופיטר, לאחר חלוקתו ל־12 סקטורים של זמן. גם שאר כוכבי הלכת שולבו בהתאמה לאלמנטים:
• אלמנט אש – מאדים (Mars)
• אלמנט עץ – יופיטר (Jupiter)
• אלמנט מים – מרקורי (Mercury)
• אלמנט מתכת – ונוס (Venus)
• אלמנט אדמה – סטורן / שבתאי (Saturn)
אין קשר ישיר בין אסטרולוגיה מערבית לסינית – אלו שפות שונות לגמרי. המטרה עשויה להיות דומה (הבנת האדם בזמן), אך דרכי הפרשנות שונות בתכלית.
שאלת השעה והזמן המדויק
• יש להפחית שעה בזמן הלידה במידה והיה שעון קיץ.
• לא נוהגים להתחשב בהפרשי זמן לפי גריניץ’, אלא רק לבצע התאמה לפי קו האורך הקרוב.
• בישראל – נהוג להוסיף 16 דקות לשעת הלידה לצורך התאמה אסטרולוגית.
• השעה הסינית מחולקת לפי 12 חיות × שעתיים = 24 שעות.
כל ענף מייצג שעתיים, וההתאמה לשעה מדויקת היא קריטית להבנת העמוד הרביעי במפה – עמודת השעה, המספרת על ביטוי אישי, ילדים, יצירה וההתנהלות בזמן אמת.
נציב את מפת ארבעת עמודי הגורל. ניקח לדוגמא : אישה שנולדה בתאריך 24.3.1982 בשעה 15:55 בישראל


ארבעת עמודי הגורל – קביעות, משתנים והתחלה של פרשנות
ארבעת עמודי הגורל הם ביטוי מעמיק של האסטרולוגיה הסינית. מדובר במפת חיים קבועה – הנתונים עצמם לא משתנים מרגע הלידה ועד המוות. אך בתוך קביעות זו מתקיימת תנועה גדולה: שינוי מתמיד ביחסים בין יין ויאנג, ובכמויות היחסיות של חמשת האלמנטים.
מחזורי המזל – 10 Years Luck
פרמטר משמעותי נוסף במפה הוא מחזורי 10 השנים (Ten Years Luck) – עשורים אנרגטיים המצטרפים למפת הלידה. כל עשור מייצג תנודת צ’י חדשה ומשפיע על ההתנהלות והחוויות של האדם. העשורים לא משנים את האלמנט הראשי (גזע היום), אך משפיעים באופן עמוק על תמיכת האלמנטים שסביבו – וזהו מפתח להבנה דינמית של המפה (בהמשך ארחיב על כך במאמר נפרד).
בתוכנות האסטרולוגיות המודרניות אין צורך לחשב את זה ידנית – הפונקציה מופיעה אוטומטית.
בדוגמא של האישה זה יראה כך :

לדוגמה, עבור האישה שבמפה שלנו – ניתן לראות כי הספירה של עשורי המזל החלה בגיל 6. המשמעות: עד גיל 6 השפעת החיים עליה הייתה אך ורק של ארבעת העמודים הקבועים, ובעיקר דרך עמודת החודש – המייצגת את ההורים והחינוך הראשוני. במקרה שלה, בגיל 6 נכנסת השפעת צירוף S9-B3, אחריו בגיל 16 – S8-B2 וכן הלאה. שימו לב שהספירה נעה אחורה – מדוע?
כיוון הספירה – תלוי בפולאריות
• אצל נשים עם עמודת שנה יאנג או גברים עם עמודת שנה יין – הספירה נעה אחורה.
• אצל נשים עם עמודת שנה יין או גברים עם עמודת שנה יאנג – הספירה נעה קדימה.
זו נקודת מפתח להבנת התחלת התנועה והכיוון שלה.
פרשנות אישית – שיטת החישוב שפיתחתי לאורך השנים
כאן נכנסת לתמונה הדרך שלי.
סיימתי את לימודיי ברפואה סינית בשנת 1995. כבר אז הבנתי שמשהו חסר. הכלים שקיבלתי לא שיקפו את מה שראיתי מול עיניי בקליניקה. מה שחיפשתי היה אינטגרציה עמוקה יותר – כזו שמתייחסת גם לרגש, תודעה והתפתחות אישית.
נחשפתי לגזעים וענפים, אסטרולוגיה סינית, פנג שואי וכוכבים מעופפים (Xuan Kong), אך הרגשתי שהיישום הוא אוטומטי מדי – נוסחאות במקום הבנה. למדתי אצל מורים מהמזרח – ריימונד לו, ג’וזף יו, רוג’ר גרין – כולם אנשים עם ידע עצום. אבל הגישות שלהם לא התאימו לי. הן התייחסו לעונות, לאיזון אלמנטים לפי מזג אוויר, לנוסחאות של “ימים טובים” לעשות דברים וימים אסורים , הנחיה אוטומטית לכיוונים, שיטות הפוכות בין חצי הכדור הדרומי והצפוני. מה שחיפשתי לא היה שם.
רציתי לחבר את האסטרולוגיה הסינית לרפואה הסינית – לחדר הטיפול. להביא אותה אל הסבל, אל האדם שנמצא עכשיו בדילמה, בכאב, ברצון להבין. משם צמח המודל שלי.
שיטת החישוב שלי – גישה אינטואיטיבית מבוססת מבנה
אני מחשב את האלמנטים לפי גזעים וענפים כמאה אחוז אנרגיה טהורה.
• כל גזע מקבל 100%
• כל ענף – לפי הפירוק הקלאסי שלו לגזעים חבויים, ללא התאמה לעונה או הפחתות/תוספות
לדוגמה:
• B2 – שור =
• 60% S6 – אדמה יין
• 20% S8 – מתכת יין
• 20% S10 – מים יין
אני מחשב את סך כל האלמנטים, ואת הפולאריות יין–יאנג, באופן ישיר וברור. לי זו הדרך שעובדת. אם למישהו נוח לעבוד אחרת – זה לגיטימי. כל עוד יש שיטה סדורה, פרשנות עמוקה והתאמה לאדם עצמו – אין דרך אחת נכונה. מבחינתי, השיטה צריכה להוביל להבנה מעמיקה של האדם שמולי – ואז לבחור את הדרך שמתאימה עבורו.
במקרה של האישה שבדוגמה – החישוב שלה ייראה כך:

עתה יש להוסיף את מעגלי היצירה, הבקרה, העלבה והרס עפ"י זרימת האלמנטים. אני מוצא כי כשאלמנט במעגל יצירה או בקרה גדול עד פי 2 מהאלמנט המוזן\ נשלט זה תקין . מעבר לכך זה עודף שיבוא לידי ביטוי
כקונפליקט \ סטגנציה וקושי.
זה יראה כך:

הדבר היחידי שחסר כאן על מנת לנתח את המפה הוא הקומבינציות של הגזעים , והקומבינציות של הענפים ותחום שנקרא אלים וכוכבים הנגזר מקומבינציות הענפים. אלו תוספות טכניות ואפרט אותן במאמר הבא.
אסטרולוגיה סינית וארבעת עמודי גורל -תיאוריה- חלק 2